Meest recente artikelen

Zelf groenteburgers maken: zo doe je het

De testkeuken

  • Deel dit artikel:
Zelf groenteburgers maken: zo doe je het Artikel

In de keuken kun je pas experimenteren als je de basis onder de knie hebt. Daarom ontleden we steeds verschillende klassiekers. In dit artikel: zelf groenteburgers maken.

De basis voor je zelfgemaakte veggieburger

Zelf groenteburgers maken; hoe begin je daar eigenlijk aan? De basis is altijd een groentemix, die je mengt met een bindmiddel. Ook peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bonen en erwtjes zijn, door hun stevige textuur een goede basismassa voor groenteburgers. Bovendien bevatten ze veel proteïnen en passen dus perfect in de vegetarische keuken als vleesvervanger. Voor de bite zorgen noten, pitten, granen en zaden. Voor de smaak zijn dat een resem kruiden en specerijen. Experimenteer erop los tot je je eigen gezonde signature veggie burger hebt!

Groenten garen of niet?

Ben je groenteburgers aan het maken? Gooi er dan gerust wat restjes groenten bij. Ze maken je recept alleen maar interessanter én je koelkast raakt leeg. Vermijd wel groenten die veel vocht bevatten of opslorpen, zoals spinazie, witloof of tomaten. Die kun je wel verwerken in een slaatje voor erbij.

  • Sommige groenten moet je eerst garen, anders kun je er geen burgers van maken: (zoete) aardappel, bonen, kikkererwten, linzen, bloemkool, knolselder, broccoli …
  • Paddenstoelen moet je garen omdat ze nog te veel vocht zouden verliezen tijdens het bakken en de burger zouden doen uiteenvallen.
  • Nog lekkerder wordt het als je groenten grilt. Venkel, wortelen, pastinaak, paprika… lenen zich daar uitstekend toe.
  • Andere groenten kun je gewoon raspen en hoef je niet te garen, zoals courgette. Knijp er wel het vocht goed uit.
  • Zoete maïs of diepvrieserwtjes hoef je niet te garen.
  • Als je knoflook en ui wilt toevoegen, is het beter om die even kort te fruiten voor je ze aan het burgermengsel toevoegt. Dat maakt ze veel lekkerder en beter verteerbaar.

Het hakmolentje van je mixer en de blender zijn ideaal om gare groenten te mixen. Je hoeft ze niet té fijn te pureren. Erwtjes en zoete maïs kun je erna toevoegen, zodat er genoeg structuur zit in het groentemengsel.

SOS Smaakmakers

Groenten zijn heerlijk, maar missen soms dat hartige umamismaakje dat vlees wel heeft. Stevig bijkruiden – met kerriepoeder, paprikapoeder, komijn, venkelzaad, cayennepeper… – is de boodschap. Ook fijngehakte verse kruiden zoals basilicum, peterselie, oregano, munt of koriander maken het af, net als een beetje geraspte citroenschil. Sausje erbij? Geef je burgers extra pit met smaakmakers zoals miso, sriracha, sambal of wasabi.

Knapperig korstje

Wil je extra knapperige groenteburgers? Paneer ze à l’anglaise. Zet drie kommetjes klaar: een met losgeklopt ei, een met bloem en een met paneermeel of panko. Wentel de burgers eerst door de bloem, vervolgens door het ei en dan door het broodkruim. Bak ze goudbruin in een scheutje hete zonnebloem- of arachideolie.

Extra crunch

Om je burger steviger, voedzamer én crunchier te maken, kun je fijngehakte noten of zaden aan het mengsel toevoegen: pijnboompitten, pinda’s, cashewnoten, zonnebloempitten, sesamzaadjes… Ook granen zoals boekweit, quinoa, gierst, tarwe of rijst maken je burger extra gezond. Kook de granen wel voor je ze aan het burgermengsel toevoegt.

Tip: noten worden nog lekkerder als je ze ervoor bakt in een droge pan. Let op dat ze volledig zijn afgekoeld voor je ze aan het mengsel toevoegt. Anders kunnen ze alsnog vocht afgeven.

Nice & cheesy

Experimenteer met stukjes feta, halloumi, mozzarella of parmezaan in je burgers. Stop ze wel altijd in een laagje paneermeel of panko, zodat er tijdens het bakken geen kaas kan ontsnappen. Halloumi is een uitzondering: deze Cypriotische kaas smelt niet en kan dus niet uitlopen.

Stevigheid troef

  • Gebruik altijd een bindmiddel. Hoe stevig je burger ook lijkt, als je geen bindmiddel gebruikt, is de kans groot dat hij in de pan toch uit elkaar valt. Groenten hebben nu eenmaal niet het bindende vermogen dat vlees wel heeft. Je kunt een losgeklopt ei gebruiken, maar ook broodkruim, paneermeel of panko, tarwebloem, kikkererwtenmeel, boekweitmeel of havervlokken. De laatste absorberen vocht, ideaal dus.
  • Het mengsel moet vochtig zijn, maar niet nat. Voeg er desnoods nog een beetje bloem aan toe.
  • Laat je burgers minstens 30 minuten in de koelkast rusten voor je ze bakt. Hoe kouder het mengsel is, hoe beter de structuur tijdens het bakken behouden blijft.

Rond en regelmatig

Altijd handig: een metalen ring. Als je het groentemengsel daarin aanduwt, bijvoorbeeld met de onderkant van een glas, krijgen al je burgers dezelfde mooie ronde, regelmatige vorm.

Extra gezond

Als hamburgerbroodje kies je voor klassieke witte zachte buns, pitabroodjes, volkorenbroodjes of wraps. Of eet je burger eens tussen twee gebakken portobello’s.

Pan vs. barbecue

Bak je veggieburgers het liefst in een pan met antiaanbaklaag op middelhoog vuur. Op de barbecue lukt het ook, maar leg ze dan in een grillbakje om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen en in de kolen verdwijnen.

Makkelijk vooraf

Het is altijd handig om enkele porties (gebakken) groenteburgers in de diepvries te hebben. Laat ze afkoelen en vries ze in diepvrieszakjes in. Je kunt ze na het ontdooien eventueel nog een knapperig korstje geven door ze nog even te bakken in olie of te grillen.

Volg Libelle Lekker op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen