Meest recente artikelen

Zo gezond zijn noten

Helemaal nuts van noten

Zo gezond zijn noten Artikel

Noten zijn lekker én gezond. Elke soort heeft zo z'n specifieke vitamientjes en positieve eigenschappen. We zetten ze graag voor je op 'n rijtje.

Lekkers recht uit ‘t bos

Zoals je weet, zijn noten supergezond. Maar ga er nu ook niet mee overdrijven: een handje per dag (zo’n 30 gram) zou perfect zijn. Afhankelijk van de soort bestaan noten uit 45 tot 70 procent vet. Bij zaden is dat 30 tot 50 procent. Gelukkig gaat het daarbij hoofdzakelijk om goede onverzadigde vetten, met een gunstig effect op je gezondheid. Wil je je noten nóg gezonder maken? Ga ze dan zelf rapen tijdens een verkwikkende wandeling. Trek de bossen in en ga op zoek naar hazelnoten, walnoten en beukennootjes.

Hazelnoten

Een gezonde portie hazelnoten van 30 gram bestaat uit ongeveer 25 stuks. Hazelnoten bevatten vitamine E, vitamine B, zink en biotine. Boendien houden ze je jong en zijn ze goed voor je spijsvertering.

Walnoten

De dagelijkse aanbevolen portie walnoten is 10 halve noten. Walnoten zitten boordevol alfa-linoleenzuur (een plantaardig omega 3-vetzuur), omega 6, fosfor, vitamine E en B6. Daarnaast zijn ze goed voor het geheugen en werken ze als natuurlijke antidepressiva.

Amandelen

Eet per dag ongeveer 20 amandelen. Dat is niet enkel lekker, amandelen bevatten ook calcium, magnesium, fosfor en vitamine E. Als kers op de taart verlagen ze ook je bloedsuikerspiegel en zorgen ze voor een lagere bloeddruk.

Cashewnoten

Dertig gram cashewnoten is het equivalent van ongeveer 15 stuks. Ze bevatten magnesium, zink, fosfor, non-heemijzer en vitamines K en B6. Cashewnoten werken ook preventief tegen galstenen én zijn goed voor het hart.

Pistachenoten

Zijn pistachenoten je favoriet, dan hebben we goed nieuws voor je, want om tot 30 gram te komen, mag je wel 60 stuks eten! Bovendien bevatten de groene noten kalium, vitamine K en B6, werken ze ontstekingsremmend én zorgen ze voor een betere spijsvertering.

Paranoten

Paranoten zijn wat groter dan de voorgaande noten, dus je hoeft er maar zo’n 9 te eten om te voldoen aan je dagelijkse dosis. Deze soort bevat omega 6, zink, magnesium en selenium, zorgt voor een snellere wondgenezing en preventie van borstkanker. 

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Gerelateerde artikelen