Meest recente artikelen

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter

Verrassend lekker!

  • Deel dit artikel:
Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter Artikel

Een warme chocolademelk met bijbehorend koekje mag tijdens de winter dan wel héél verleidelijk zijn, toch is het beter om regelmatig fruit en groenten te eten om je vitamines op peil te houden. Wij lijsten enkele makkelijke tips en tricks voor je op waardoor je die dagelijkse portie fruit en groenten moeiteloos binnenkrijgt.

Eet fruit in of bij je ontbijt

Een lekkere én gezonde manier om je dag te starten, is fruit in je ontbijt verwerken. Probeer bijvoorbeeld yoghurt met havermout, fruit (appels, blauwe bessen, bananen, …) en een snuifje kaneel. Het lijkt wel een dessert! Heb je wat meer tijd? Probeer dan zeker deze granolapizza met Griekse yoghurt en gemengd fruit.

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter

Blend groenten en fruit in een smoothie

Hoeft het bij jou vooral snel te gaan? Dan is een smoothie de ideale oplossing. Wat dacht je van een ontbijtsmoothie met blauwe bessen, groene powersmoothie of een pittige smoothie van rode biet? Want ook groenten zijn heerlijk in een sapje! Experimenteer erop los en maak je sapjes ‘s avonds, zodat je ze de volgende dag enkel uit de koelkast hoeft te nemen.

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter 1

Kies ook eens voor diepvriesgroenten en -fruit

Want dat is dikwijls niet alleen goedkoper, het is – ondanks wat velen denken – ook gezond. De groenten en het fruit worden geplukt, gewassen en/of gesneden en verser dan vers ingevroren. En zo kun je makkelijk ook voor soorten gaan die niet in het seizoensaanbod zitten, zoals aardbeien.

Winterse slaatjes

Wie dacht dat slaatjes enkel lekker zijn in de zomer, is grondig mis. Er zijn oneindig veel combinaties die ook heel lekker zijn in de winter. Denk maar aan een slaatje met knolselder en gekaramelliseerde noten of een salade met gebakken spruitjes en dadelchutney. Voeg ook gerust wat fruit toe voor een zoete toets!

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter 2

Smoske boterham

De volgende keer je je boterhammen smeert, beleg ze dan ook eens met groenten. Leg er wat salade tussen en enkele schijfjes komkommer, tomaten of avocado … En zelfs geroosterde groenten, paprika bijvoorbeeld, kunnen er enorm bij smaken. Hummus vormt hierbij de perfecte aanvulling!

Snack erop los

Een andere smakelijke manier om aan je dagelijkse portie groenten en fruit te komen, is ze meenemen als snack. Snij bijvoorbeeld wortelen, komkommer en paprika in fijne reepjes en stop ze in een doosje met een lekkere groentedip.

En slurp van een dampende kom soep

Eén van de makkelijkste manieren om aan je dagelijkse portie groenten te komen, is ongetwijfeld met een lekkere kom dampende soep. Je voegt er zo veel groenten aan toe als je zelf wil en als je er zin in hebt, kun je er ook een maaltijdsoep van maken. Het allerbeste aan soep? Je maakt een grote ketel en kunt er vervolgens dagenlang van smullen. Ideaal, als je ‘t ons vraagt! Probeer zeker dit soepje van geroosterde wortel en venkel met gember eens.

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter 3

Spiralize je groenten

Een gezond én lekker alternatief voor pasta zijn groenteslierten. De populairste groenten om te spiralizen zijn courgettes, maar heb je al eens wortelen of pastinaak geprobeerd?

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter 4

Ga voor een feelgood fruitdessert

Bananenpannenkoekjes, wafels met vers fruit of glaasjes met speculaas, rood fruit en mascarpone: het zijn maar enkele van de vele lekkere winterse dessertjes die je met fruit kunt maken. Onze snelle favoriet? Ongetwijfeld gebakken appeltjes met kaneel. Héérlijk!

Zo eet je makkelijk meer groenten en fruit in de winter 5

Welke tip ga jij uitproberen?

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen