Meest recente artikelen

Zo hou je je smoothie slank en gezond

Slim vervangen is de truc!

Zo hou je je smoothie slank en gezond Artikel

Een smoothie is heerlijk, maar ook best calorierijk door de fruitsuikers die erin zitten. Met deze vijf tips hou je het gezond.

Als ontbijt of als tussendoortje: een smoothie gaat er altijd wel in. Vanwege hun gemakkelijke bereiding en het feit dat ze een snelle en eenvoudige manier zijn om veel voedingsstoffen binnen te krijgen, blijven smoothies erg populair. Al is het wel zo dat als je een banaan, een handje aardbeien en een glas sinaasappelsap mixt, je al ver over de twee aanbevolen porties fruit per dag zit. Zo krijg je te veel fruitsuikers binnen. Je smoothie gaat zo al snel evenveel of meer calorieën bevatten als een glas frisdrank. Dat is ook weer niet de bedoeling. Bovendien gaan door het pureren veel voedingsvezels en vitaminen verloren. Een stuk fruit of stukjes groenten krijgen daarom de voorkeur van voedingsdeskundigen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet af en toe een smoothie mag drinken, natuurlijk. Met deze tips hou je je smoothie heerlijk slank en gezond.

Hou deze vijf tips in je achterhoofd

  1. Een zelfgemaakte smoothie bevat meer vitaminen dan eentje die je in de supermarkt in een flesje koopt. Als je er dus eentje wilt drinken, maak ‘m dan zelf en voeg geen extra suiker of siropen toe.
  2. Vervang een deel van het fruit door groenten: 1 stuk fruit aangevuld met groenten (spinazie, boerenkool, selder…) en wat vloeistof (yoghurt, water, melk…) is voldoende. De groenten zorgen ervoor dat je drankje minder suiker zal bevatten en meer vezels.
  3. Voeg eventueel nog wat extra vezels toe in de vorm van havervlokken of tarwezemelen, en gebruik vezelrijk fruit zoals appels, bananen, peren of bessen als basis.
  4. Voeg wat gezonde vetten toe: dat kan met avocado, een eetlepel zaden en pitten, een koffielepeltje olijfolie… Vetten zorgen ervoor dat bepaalde vitaminen beter opgenomen worden.
  5. Wat yoghurt of plattekaas in je smoothie zorgt ervoor dat hij meer eiwitten bevat en dus langer verzadigt.

Probeer deze gezonde smoothie recepten

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook…

  • Deel dit artikel

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Gerelateerde artikelen