Meest recente artikelen

Al jouw vragen over salades beantwoord

SOS Sofie

  • Deel dit artikel:
Al jouw vragen over salades beantwoord Artikel

Redactrice Sofie beantwoordt de vragen die in de mailbox van Libelle Lekker binnenkomen. In dit artikel beantwoordt ze al jullie vragen over salades. Bekijk zeker ook de video!

Elk jaar belanden er heel wat vragen in onze mailbox. Redactrice Sofie beantwoordt in dit artikel al jullie vragen over salades. Ook een vraag? Stuur ze naar lekker@libelle.be

Video: het antwoord op al jouw vragen over salades

Naar het Libelle Lekker YouTube kanaal.

Myriam: “Hoe bewaar ik schoongemaakte kropsla het best?”

Schoongemaakte kropsla kun je nog een vijftal dagen bewaren in de koelkast. Belangrijk is dat de slablaadjes goed drooggezwierd zijn, niet kneuzen en losjes op elkaar liggen. Er bestaan speciale bewaardozen voor sla, met een roostertje onderin. Maar het lukt ook door de sla in een droge theedoek te wikkelen en ‘m zo in de groentelade te bewaren. Of doe ‘m gewoon losjes in een kom, leg er enkele vellen keukenpapier bovenop en dek af met vershoudfolie.

Annick: “Hoe voorkom ik verlepte slablaadjes als mijn slaatje enkele uren in de koelkast heeft gestaan?”

Waarschijnlijk had je je slaatje al aangemaakt met dressing: dat doe je beter niet als je het nog even wilt bewaren. Doe de dressing in een apart potje. Leg ook altijd de hardste ingrediënten van je salade onderaan, en de slablaadjes bovenaan. Zo blijven ze het langst krokant. En ook de soort sla is van belang: zelf schoongemaakte ijsbergsla, Romeinse sla of kropsla zal langer krokant blijven dan jonge blaadjes uit een plastic zak.

Lesley: “Ik ben op zoek naar een vullend slaatje zonder koolhydraten. Bestaat dat?”

Ja, dat kan, maar gebruik dan behalve groenten ook ingrediënten die voldoende eiwitten bevatten. Een stukje kip, een ei, wat vis, halloumi, mozzarella, een portie peulvruchten zoals linzen of kikkererwten… Aarzel ook niet om wat nootjes of een avocado toe te voegen. Zo zorg je ervoor dat het slaatje je een voldoende verzadigd gevoel geeft.

Livia: “Hoe maak je een snelle maar lekkere saladedressing?”

Het snelste is een klassieke vinaigrette: meng 1/3 azijn met 2/3 olie en breng op smaak met peper en zout en eventueel wat gehakte kruiden. Maar ook op basis van yoghurt of mayonaise kun je snel een saladedressing maken. Hieronder kan je heel wat inspiratie vinden.

Ilse: “Een salade maken is best veel werk, vind ik. Hoe kan ik dat beperken?”

Wat ik zelf doe, is voor meerdere dagen ineens een basis maken. Bijvoorbeeld: ik maak aardappel– of pastasalade, ik stoom wat bloemkool en boontjes, kook enkele eitjes, ik maak de sla alvast schoon en bewaar alles in de koelkast. Met deze basisingrediënten maak ik elke dag een slaatje dat ik dagelijks aanvul met wat extra groenten zoals tomaat of komkommer, een restje van mijn avondmaaltijd…  Alles waar ik zin in heb. Je kunt makkelijk variëren met de eiwitten: een stukje gebakken kip, wat ham, een plakje zalm, een beetje garnalen… Zo is je slaatje ’s ochtends binnen de 5 minuten klaar.

Marijke: “Hoe zorg ik ervoor dat blokjes aardappel voor aardappelsalade geen puree worden?”

Simpel: doe een scheut azijn in het kookwater van de aardappeltjes. Dat zorgt ervoor dat ze stevig blijven. Of stoom je aardappelen in plaats van ze te koken. Voor een aardappelsalade gebruik je best vastkokende aardappelen. Ikzelf gebruik graag krieltjes, gekookt in de schil. Het schilletje laat ik eraan, maar als je dat lekkerder vindt, kun je het natuurlijk verwijderen.

An: “Ik heb voedselallergie voor de meeste groene groenten. Graag inspiratie voor een salade in een ander kleurtje.”

Ik kan je geen medisch advies geven, omdat ik niet medisch geschoold ben, maar ik heb wel inspiratie voor niet-groene slaatjes. Wat denk je bijvoorbeeld van een linzensalade met paprika, champignons, rode ui en kikkererwten? Of een salade van tomaten in alle maten en kleuren, met wat mozzarella erbij? Ook een taboulé (eventueel van geraspte bloemkool) behoort tot de mogelijkheden, en laat je eens verrassen door een salade van watermeloen en feta. Op onze website vind je heel veel ideeën voor salades, ook zonder groene groenten. Succes!

  • Deel dit artikel:
Alles over Sofie Doms

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen