Meest recente artikelen

Gezonder bakken: zo vervang je tarwebloem, suiker, boter en koemelk

Nog een koekje graag!

  • Deel dit artikel:
Gezonder bakken: zo vervang je tarwebloem, suiker, boter en koemelk Artikel

Zin in zoet, maar niet in een caloriebom? Dankzij deze tips kan je makkelijk gezonder bakken.

Wil je graag gezonder bakken, kies je ingrediënten dan slim. Deze producten vind je zelfs in de gewone supermarkt.

Hoe vervang je gewone tarwebloem?

  • Boekweitbloem: Boekweit is het gemalen zaad van een kruidachtige plant en is dus glutenvrij. Niet alleen de bekende dikke Franse pannenkoeken, maar ook veel oosterse noedels worden van boekweit gemaakt. Boekweitbloem geeft een nootachtige smaak aan je deeg en heeft een lagere glycemische index dan gewone tarwebloem. Daardoor zal je bloedsuikerspiegel minder schommelen. Als je niet glutenvrij hoeft te eten, kun je het in combinatie met speltbloem gebruiken, omdat het anders nogal zwaar van structuur is.
  • Speltbloem: Spelt is een graansoort en dus zeker niet glutenvrij, maar het is makkelijker verteerbaar dan gewone tarwe. Het bevat meer voedingsstoffen en het geeft brood en pasta een milde nootachtige smaak. Dankzij spelt krijgt je gebak instant een zoete smaak.
  • Gemalen havermout: Maal grove havermoutvlokken fijn tot havermeel en je kunt de bloem in een recept één op één vervangen. Dé troeven: het is glutenvrij, goedkoop en rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten.
  • Notenmeel: Amandelmeel, hazelnootmeel… Je kunt het makkelijk zelf maken door hele noten fijn te malen. Het is glutenvrij en bevat alle goede voedingsstoffen en mineralen van de noten. Dankzij die goede vetten geeft notenmeel een stevige structuur aan je gebak zonder dat je veel extra vet zoals boter of olie hoeft toe te voegen.
  • Maïsbloem wordt gemaakt van vermalen maïskorrels en is van nature glutenvrij.

Hoe vervang je boter?

  • Kokosolie: Deze olie wordt gewonnen door het witte vruchtvlees van de kokosnoot te persen. Ze heeft een vaste structuur zoals boter en smelt als je ze verwarmt. Kokosolie zou veel gezonde bestanddelen bevatten, maar er bestaat nog geen wetenschappelijke consensus over.
  • Olijfolie: In hartig gebak en brood kun je de boter vervangen door olijfolie. Verminder dan wel de hoeveelheid.
  • Notenboter: Notenboter is een uitstekende botervervanger. Pindaboter, amandelboter, hazelnootboter… ze bevatten veel plantaardige voedingsstoffen. Koop wel de versies zonder suiker, toegevoegde olie of zout.

Hoe vervang je suiker?

  • Appelmoes of bananen: Bananen bevatten veel ijzer en appelmoes is van nature al zoet. Door deze vruchten te gebruiken, ben je er dus zeker van dat je de suiker op een gezonde en natuurlijke manier vervangt.
  • Kokosbloesemsuiker: Deze suiker wordt gewonnen uit kokosbloesems en heeft een nootachtige, aardse smaak. Bij de productie blijven de mineralen zoals zink en ijzer bewaard. Bovendien heeft het een lage glycemische index. Opgelet: ondanks de goede eigenschappen blijft het suiker!
  • Gedroogd fruit: Dadels, abrikozen en vijgen zijn een slimme manier om suiker te vervangen in gebak. Ze bevatten veel vezels en antioxidanten en zorgen bovendien voor extra structuur in je brood of taart.
  • Siroop: Ahornsiroop, agavesiroop, rijstmoutsiroop… De ene siroop bevat meer fructose dan de andere. Lees goed de verpakking en gebruik met mate.
  • Honing: Ook honing bevat fructose en gebruik je dus niet onbeperkt. Kies voor de rauwe, ongefilterde variant, of nog beter: haal een stukje honingraat bij de imker en lepel er zelf de pure honing van tussen.

 

Hoe vervang je gewone koemelk?

Er zijn veel lactosevrije plantaardige alternatieven voor koemelk op de markt. De bekendste is en blijft sojamelk, maar je vindt ook havermelk, amandelmelk, hazelnootmelk, rijstmelk en kokosmelk in de supermarkt. Kies voor de ongezoete variant. Let op: het gebruik van plantaardige melk zal je taart of gebak een extra smaakje geven.

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen