10 (h)eerlijke vragen aan Sandra Bekkari

Wie is Sandra Bekkari?

Sandra Bekkari is al meer dan twintig jaar voedingsdeskundige en eigenaar van het Sana-voedingsadviesbureau, met meer dan twintig deskundigen die in hun eigen praktijk de Sana-methode volgen.  Ze begeleidt mensen stap voor stap naar een gezond eetpatroon en bewijst dat gezond eten perfect samengaat met genieten van het leven. Sinds kort heeft ze haar eigen kookprogramma ‘Open keuken’ op VTM en ze schreef al enkele boeken, waaronder haar bekende reeks ‘Nooit meer diëten’.

10 (he)eerlijke vragen aan Sandra Bekkari

Nooit meer Diëten, €24,95 in onze Lekker-shop.

Nooit meer Diëten 2, €24,95 in onze Lekker-shop.

Nooit meer Diëten 3, €24,95 in onze Lekker-shop.

Sandra’s lekkerste lijst

Naar wie kijk jij op/ wie inspireert jou? Ik vind wat Jamie Oliver doet fantastisch.
Welk ingrediënt zou je niet kunnen missen? Pure chocolade ;-)
Welke producten liggen altijd in je koelkast of voorraadkast? Tomaten (en veel groenten in het algemeen), mozzarella, eitjes, havervlokken, noten en chocolade.
Wat is je favoriete kookboek? Plenty van Ottolenghi.
Wat is je favoriete gerecht? Alles wat in de oven is en gegratineerd vind ik superlekker en bovendien typisch Belgisch!
Wat is je favoriete tool in de keuken? Mijn spiraalsnijder.
Wat is jouw guilty pleasure? Alles met chocolade en af en toe eens een goed pakje friet ☺.

10 (he)eerlijke vragen aan Sandra Bekkari

  1. Vanwaar je interesse in (gezonde) voeding? In mijn jeugd deed ik aan atletiek op competitieniveau. Vrij snel had ik door dat training alleen niet volstond om te presteren. Ik besefte en merkte dat gezonde voeding echt belangrijk was om je goed en fit te voelen, om te presteren, …Koffiekoeken voor de wedstrijd mochten dan een snelle hap zijn, echt helpen deden ze niet. Zo is mijn passie gegroeid. Mensen vragen me soms of ik begonnen ben met gezond eten omdat ik ooit zwaarlijviger was? Nee dus. Mijn grootste motivatie in voeding is de energie die ze geeft. Veel mensen klagen over vermoeidheid. Het is vaak een samenloop van factoren maar ik ben overtuigd dat voeding daar een zeer belangrijke rol in speelt. Meer aandacht aan je levenspatroon geven, gezond eten en bewegen, voel je écht. Het maakt mij gelukkig als mensen die mijn methode volgen me zeggen dat ze zich écht beter en energieker zijn gaan voelen. Vaak komt daar ook gewichtsverlies bij maar dat is op zich niet het doel. Soms hervallen mensen in hun oude patroon maar eens ze het verschil gevoeld hebben herpakken ze zich makkelijker en soms met wat vallen en opstaan komen ze er wel.
  2. Je spreekt in je boeken over een Sana-bord. Wat is dit juist? Sana betekent gezond, het belangrijkste is dat de basis van je maaltijd uit groenten bestaat. Je kan alles eten, maar vertrek van de groenten uit en vul dan aan. En groenten kan je echt fantastisch lekker maken. Je kan er sausen van maken, groentefrietjes uit de oven, groentepuree…
  3. Wat vind je van de nieuwe voedingsdriehoek en hoe past deze binnen de SANA methode?  Ik ben er enthousiast over en ze past perfect binnen de Sana-methode of omgekeerd ;-).
  4. Hoe sta jij tegenover superfoods? Er is geen vaste definitie van superfoods, vaak wordt het gebruikt als marketingterm, voor mij zijn het gewoon pure voedingsmiddelen rechtsreeks uit de natuur: olijfolie, appels, bessen, kiwi’s, broccoli, kurkuma, uien, knoflook… de natuur zit vol superfoods, het is vooral de variatie die belangrijk is. Mijn tip hierbij is: eet veel verschillende kleuren. Iedere kleur plantenstof heeft zijn eigen gezondheidsvoordelen.
  5. Hoe zit het met vetten? Mogen we deze nu eigenlijk eten of niet? Zeker, de kwaliteit van de vetten is het belangrijkste. De basisolie in de Sana-keuken is extra vierge olijfolie, daarnaast wordt er bv. ook aandacht besteed aan omega-3 rijke voedingsmiddelen zoals vette vis.
  6. Heb je een tip waarmee je met weinig moeite toch een grote verandering in je eetpatroon teweeg kunt brengen?  Meer groenten verwerken in je gerechten; zonder kcal te tellen, krijg je er meteen minder binnen en een pak meer vezels, vitamines en mineralen.
  7. Wat zijn jouw beste tips en favoriete tools om snel een gezonde maaltijd op tafel te toveren?  Alles begint met een goede planning. Eens je je boodschappen in huis hebt, maak je op 20 minuten een gezonde én lekkere maaltijd klaar.
  8. Wat zijn de beste trucjes om kinderen (met plezier) gezond te doen eten? Het moet vooral leuk blijven. Ga stap voor stap te werk, laat ze helpen met boodschappen doen, helpen in de keuken. Verbied ze niets, maar leer ze de balans vinden.
  9. De koude dagen komen eraan. Naar welk typisch herfst- en/of wintergerecht kijk jij nu al uit? Ovenschotels met veel groenten en een lekker krokant korstje zoals mijn hespenrolletjes met bloemkoolkaassaus.
  10. Wanneer mogen we jouw volgende boek “Nooit meer diëten nr 4” verwachten? Dat zal begin januari zijn, om het jaar goed te starten :-).

 

10 heerlijke recepten van Sandra Bekkari

Klik hier om alle recepten van Sandra Bekkari te bekijken.

Gerelateerde artikelen