Meest recente artikelen

Waarom kip perfect past in een gezond eetpatroon

Als je kilootjes kwijt wilt of gezonder wilt leven

  • Deel dit artikel:
Waarom kip perfect past in een gezond eetpatroon Artikel

Wil je wat kilootjes kwijt of wil je gewoon gezonder gaan leven, dan is kip - samen met vis en groenten - je trouwe bondgenoot. Waarom dat zo is?

  1. Kip is mager vlees. Ja, er zit wat vet in (in de stukken met vel meer dan in de filets zonder vel) maar het vet in kip is zowat een vierde minder verzadigd dan in rund- en varkenvlees. Daardoor loop je minder kans op hart- en vaatziekten door het eten van kip. Natuurlijk speelt ook de bereidingswijze een rol: gefrituurde kip is minder gezond dan een gegrild filetje, maar dat had je zelf ook al bedacht. Ook kipbereidingen, zoals kippenworst, zijn vetter dan de pure stukjes vlees.
  2. Kip bevat veel eiwitten. Dat zorgt ervoor dat je door een stukje kip toe te voegen aan je salade, bijvoorbeeld, of aan een maaltijdsoep, langer verzadigd blijft. Daarnaast bevat ze ook veel vitaminen (vooral A en B) en mineralen (ijzer, selenium…).
  3. Natuurlijk kies je voor een kip die een goed leven heeft gehad. Geen plofkip gevuld met water, maar een lekkere vlezige kip. Let op de labels zoals Label Rouge, een Frans label voor dierenwelzijn, en neem ook eens een kijkje bij www.koopeenkip.be: een ‘crowdbutchering’ platform waar je online duurzame kip kunt kopen, niet gemanipuleerd met water, E-nummers of andere producten die niet in vlees thuis horen. De kip wordt bij je thuis geleverd.
  4. Kies wel voor gezonde bereidingswijzen. Grillen, stomen en pocheren zijn gezonde bereidingswijzen die uitstekend toe te passen zijn op kip en waarbij je geen of niet veel vetstof nodig hebt. Ook wokken is een gezonde manier om kip te bereiden.
  5. Waar je bij kip goed op moet letten, is dat ze goed gaar wordt. In rauw kippenvlees en in dooivocht van kip kunnen salmonella en campylobacter voorkomen, bacteriën die je flink ziek kunnen maken. Let daarom op dat je bereide kip niet snijdt op de snijplank waar de rauwe kip op lag, en gebruik ook een ander mes. En controleer de gaarheid: wanneer je in de kip prikt, moet het sap dat er uit komt helder zijn. Of je kunt een thermometer gebruiken: als de kerntemperatuur van de kip 80°C bedraagt, is ze gaar.

Probeer deze slanke, gezonde recepten met kip

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen