Meest recente artikelen

Zo maak je een vegetarisch gebraad

Veggie klassieker

  • Deel dit artikel:
Zo maak je een vegetarisch gebraad Artikel

Vegetarisch gebraad? Jawel, het kan! Er zijn zelfs verschillende manieren om een heerlijk vegetarisch gebraad te maken. Met deze tips en recepten maak je makkelijk een veggie of vegan versie van deze klassieker.

Vegetarisch eten is vandaag helemaal ingeburgerd. In elke supermarkt vind je intussen een rek vol vleesvervangers. Toch is het fijn om samen van (ongeveer) hetzelfde eten te kunnen genieten. Schotel je veggie visite daarom voor een keer eens geen groentenschijf voor. Met wat creativiteit heb je allemaal iets gelijkaardigs op het bord. Een vegetarisch gebraad is zo’n goed alternatief. Ideaal voor je vegetarisch kerst– of paasmenu, bijvoorbeeld. Maar hoe pak je dat aan?

Hoe maak je een vegetarisch gebraad?

Met nepvlees

Het makkelijkst is natuurlijk het vlees vervangen door vleesvervangers. Je kan veggie gehakt gebruiken in onder meer vleesbrood, balletjes of een gebraadje. Voeg eventueel een ei en paneermeel toe om het extra smeuig te maken. Je koopt nepgehakt van verschillende merken gewoon in de supermarkt. Zit er een veganist aan tafel? Check dan op de verpakking of het gehakt vegan dan wel vegetarisch is. Je voegt dan uiteraard geen ei toe.

Er is ook vegan gehakt op basis van tofu of quorn. Deze vleesvervangers proeven vrij neutraal. Je geeft ze smaak door ze te marineren. Of voeg extra ingrediënten, smaakmakers en kruiden toe aan je vegetarisch gebraad. Ook met de klassieke vleesvervanger seitan kan je een vegetarisch gebraad maken. De textuur is vergelijkbaar met die van vlees. Tofu en tempé zijn sojaproducten. Seitan wordt gemaakt van tarwegluten uit tarwemeel. Seitan is veganistisch, maar eiwitrijk en heeft een sponzige textuur.

Met noten, linzen, champignons…

In een vegetarisch gebraad gaan vaak veel groenten. Zo vind je veel recepten met linzen of (bos)champignons. Daarnaast worden er vaak ook noten gebruikt. Noten zijn erg belangrijk voor vegetariërs en vegans. Ze zijn namelijk een goede bron van eiwitten, calcium, vetten en ijzer. Noten verwerken in je vegetarisch gebraad is dus een goed idee. Ze zijn super gezond en bovendien megalekker.

Nog een tip voor de afwerking van je vegetarisch gebraad… Gebruik je kaas, vervang die voor de vegans door een vegan alternatief of door edelgistvlokken. Eieren kan je vervangen door kikkererwtenmeel, aardappel- of maïszetmeel met water.

Probeer onze recepten voor vegetarisch gebraad

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen