Meal prepping: download hier je gratis kookplanner

1 Zo begin je eraan

Hét toverwoord is organisatie. Een goed uitgedokterd weekmenu doet wonderen. Stel je maaltijden strategisch samen. De ene dag groenten in de wok? Doe de overschot in een frittata voor een snelle lunch. Dat maakt het ook extra leuk: je hebt niet alleen minder werk, je hoeft ook niets weg te gooien. Let er wel op dat je genoeg varieert. Quinoa is gezond, maar niet als je het elke dag eet.

Wees bij het samenstellen van je weekmenu wel realistisch. Tennisles op dinsdag? Neem dan iets lichts zoals een soepje voor het sporten, en voorzie iets vullends voor erna dat je maar snel hoeft op te warmen.

2 Winkelen als een pro

Is je weekmenu samengesteld? Dan is het tijd voor het boodschappenlijstje. Schrijf enkel de ingrediënten op die je nodig hebt, en wijk daar niet van af. Zo maak je jouw mealprep-avontuur niet alleen overzichtelijk, het zorgt er ook voor dat je maar één keer naar de supermarkt moet deze week.

3 Plan je kooksessies in

Plan wanneer je gaat koken. Heb je wat extra tijd op zondag? Plan hier dan een kooksessie waarbij je maaltijden voor meerdere dagen maakt. Bewaar deze extra maaltijden voor dagen waarop je wat minder tijd hebt om te koken.

4 Conserveren kun je leren

Nu komt het erop aan om je bij elkaar gekookte brouwsels goed te bewaren. We spreken uit ervaring: het kan al eens mislopen. Havermoutpap-in-bulk bewaar je beter niet in potjes met het fruit er op, dan wordt ze zuur. Tja, sommige lessen moet je nu eenmaal zo leren.

Onze drie toptips:

  • Laat warme maaltijden eerst afkoelen voor je ze in de koelkast zet.
  • Een ovenschotel blijft langer goed dan een salade. Bedenk wat eerst op moet.
  • Zorg voor bakjes met een deksel of vershoudfolie zodat je eten niet uitdroogt.

Ga voor goede opbergdozen:

  • Koop doorschijnende doosjes, zo zie je heel snel wat er in de koelkast staat.
  • Zorg dat ze makkelijk te stapelen zijn.
  • Kijk goed na dat ze zowel in die diepvries als in de microgolfoven mogen.

5 Download je meal prepping planner

Speciaal voor jou maakten we een leuke menu planner, boodschappenlijstje en kookplanner om je te helpen bij je meal prepping. Zo ga je te werk:

  1. Download de gratis planners en print ze. 
  2. Stel je menu samen en vul deze in op je menuplanner. Een beetje inspiratie nodig? Klik dan hier
  3. Maak je boodschappenlijstje.
  4. Plan wanneer je gaat koken. Heb je wat extra tijd op zondag? Plan hier dan een kooksessie waarbij je maaltijden voor de komende 3 dagen maakt. Vul deze planning in op je kookplanner. 

 

Download hier je menu planner, kookplanner, en boodschappenlijstje

 

Gerelateerde artikelen