Meest recente artikelen

Is pompoen koolhydraatarm? Winterkilo's in de ban

Veelzijdig, gezond én slank?

  • Deel dit artikel:
Is pompoen koolhydraatarm? Winterkilo's in de ban Artikel

Van soep tot ovenschotels: eens herfst kun je niet meer om pompoen heen. Gelukkig zijn deze gerechtjes ook lekker én gezond. Maar hoe zit het met de voedingswaarde? Klopt het dat pompoen koolhydraatarm is?

Pompoen is supergezond. Zo zit er onder meer vitamine C en bètacaroteen in. Bètacaroteen helpt je lichaam vitamine A aanmaken. De stof boost ook je afweersysteem. Ze beschermt je huid bovendien tegen UV-stralen. Goed voor je lijf, dus. Maar is zo’n hokkaido of butternut ook goed voor je lijn? Is pompoen bijvoorbeeld koolhydraatarm?

Is pompoen koolhydraatarm?

Het antwoord is ja: pompoen past perfect in een koolhydraatarm dieet. Het hoort zelfs in een ketogeen programma. Pompoen is immers een lekker alternatief voor de koolhydraatrijke aardappel. Een portie (100 gram) bevat amper 7 gram koolhydraten. Voor de butternut is dat 12 gram. De vezels geven je bovendien lang een verzadigd gevoel. Ideaal als je minder wilt eten! Ontdek dus snel onze receptjes onderaan deze pagina.

Weetje: pompoen is geen groente maar een vrucht. En dus eentje die maar weinig koolhydraten bevat! In 100 gram appel, bijvoorbeeld, zit meer dan 17 gram koolhydraten. Dat is vergelijkbaar met aardappelen. Een portie zoete aardappel bevat zelfs 20 gram aan koolhydraten. Vervang dus liever je aardappelstoemp door pompoenpuree dan door zoete-aardappelpuree. Pompoenfrietjes zijn dan weer een slanker alternatief voor zoete-aardappelfrietjes. Of wat dacht je van pompoenlasagne of spaghettipompoen in plaats van pasta?

Pompoen helpt je zelfs bij het sporten! Opgewarmde pompoen bevat veel potassium. Deze stof brengt de electrolyten in balans na een workout. Ze heeft ook een positief effect op de bloeddruk. Heb je misschien last van een winterdipje? Vergeet chocola! In pompoenpitten zit triptofaan. Dat stofje helpt serotonine aanmaken. Serotonine is een stevige booster voor je humeur. Redenen genoeg om zelfs pompoen in je gebak te smokkelen. Al moet je dan natuurlijk opletten voor extra vet en suikers. De volgende receptjes met pompoen zijn wél gegarandeerd koolhydraatarm. En vast niemand die merkt dat je een slank gerechtje voorschotelt.

6x slanke pompoen: koolhydraatarme recepten

Wil je deze recepten bewaren? Dat doe je met één klik op de knop. Lees hier hoe je het doet.

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook … 

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen