Meest recente artikelen

Het keto-dieet, wat is dat eigenlijk?

Dieettrend uitgelegd

  • Deel dit artikel:
Het keto-dieet, wat is dat eigenlijk? Artikel

Je hoort steeds vaker over het keto-dieet, maar wat houdt dat eigenlijk in? En is het een gezonde manier van afvallen? Wij zochten het voor je uit.

 

Bij het keto-dieet eet je relatief veel vetten en extreem weinig koolhydraten, amper 20 tot 50 gram per dag. Dat is het equivalent van één of twee boterhammen met confituur en wat nootjes. Ook de inname van eiwitten is licht verhoogd. De Hoge Gezondheidsraad beveelt een inname van 30% tot 35% vetten ten opzichte van de totale energiebehoefte aan in een normaal voedingspatroon. Voor koolhydraten gaat het om een aanbeveling van 50% tot 55%. Het keto-dieet werkt volgens de verdeling van 3:1. Daarbij wordt dus 75% van de energiebehoefte aangebracht door (voornamelijk plantaardige) vetten zoals olie, minarine, noten en zaden, vette vis… De resterende 25% wordt geleverd door koolhydraten (volkoren graanproducten, groenten en fruit…) en dierlijke eiwitten uit vlees en vis. Normaal gezien gebruikt je lichaam glucose uit voeding als brandstof, maar als het zeer weinig koolhydraten binnenkrijgt, is er onvoldoende glucose beschikbaar. De lever zal dan vetten en eiwitten aanspreken om ketonen aan te maken, die dan werken als alternatieve energiebron.

Voordelen?

  • Doordat je veel minder koolhydraten eet, is de kans ook reëel dat je minder calorieën inneemt, waardoor je – soms zelfs erg snel – afvalt. Al is dat zeker niet altijd zo: je eet immers ook een hoger percentage aan vetten. Daarom is een goede begeleiding nodig.
  • Doordat de lever vetten gebruikt om ketonen te vormen, zal je lichaam minder vet opslaan. Bestaande vetophopingen zullen sneller worden afgebroken. Ketonen en de hogere hoeveelheid eiwitten zouden ook je hongergevoel onderdrukken. Bovendien is er een verminderde aanmaak van het hongerhormoon ghreline.
  • Bij dit dieet wordt er minder insuline aangemaakt in je lichaam, waardoor je glucosespiegel beter op peil blijft. Oorspronkelijk werd het ketogene dieet ontwikkeld voor epilepsiepatiënten, die hierdoor soms minder aanvallen registreren, of zelfs helemaal vrij van aanvallen zijn.

Nadelen?

  • Het keto-dieet is heel moeilijk te volgen en zonder correcte begeleiding is de kans op nutritionele tekorten erg groot. Bovendien kan het dieet een heel scala aan bijwerkingen hebben, zoals hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, zwakte, gastro-intestinale ongemakken zoals diarree en constipatie, vochtverlies…
  • Doordat het ketogene dieet grotendeels uit vetrijke voeding bestaat, moet er extra worden gelet op het soort vetten die je inneemt. De voorkeur gaat naar bronnen rijk aan onverzadigde vetten zoals olie, margarine, noten, zaden, peulvruchten, vette vis…
  • Om voldoende vezelinname – belangrijk voor de preventie van hart- en vaatziekten, kanker en diabetes type 2 – te garanderen, is het cruciaal om je beperkte koolhydraten te halen uit volkoren graanproducten, groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden.
  • Je kunt spectaculair gewicht verliezen, maar zodra je weer gewoon eet, keren de kilo’s terug.

Inspiratie nodig?

  • Sterrenchef Sergio Herman is aanhanger van ketogeen eten.
  • Pascale Naessens schreef het boek ‘Ketokuur’ (Lannoo), samen met arts William Cortvriendt. Het boek bevat meer dan zestig ketorecepten, waarvan een kleine helft nieuwe recepten, allemaal aangepast om de juiste verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten te hebben. Het is de ideale start voor wie keto wil uitproberen.
  • Of probeer de recepten hieronder, van Julie Van den Kerchove, uit om te ervaren wat het is.

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen