Meest recente artikelen

10 hardnekkige voedingsfabels

  • Deel dit artikel:
10 hardnekkige voedingsfabels Artikel

Over gezonde voeding doen veel verhaaltjes de ronde. Maar hoe weet je of al die informatie wel correct is? Libelle Lekker ontkracht speciaal voor jou de 10 grootste fabels over voeding.

  1. Olie is minder vet dan boter
    Olie bestaat voor 100% uit vet, terwijl roomboter slechts  80% vet bevat. Vloeibare bakproducten zijn wel beter dan harde omdat ze meer onverzadigde vetten bevatten.
  2. In rauwkost zitten meer vitaminen dan in gekookte groenten
    Over het algemeen neemt je lichaam de voedingsstoffen uit gekookte groenten beter op dan uit rauwe. Soms gaan door het koken wel wat voedingsstoffen verloren. Wissel dus rauwe groenten en gekookte groenten af.
  3. Wijn is gezonder dan bier
    Bier heeft net als wijn een gunstig effect op de hartfunctie. Het feit dat wijndrinkers vaak gezonder zijn dan bierdrinkers, heeft voornamelijk met hun gezondere eetgewoonten te maken (vergelijk bv. de Italiaanse eetcultuur met de Duitse).
  4. Producten voor diabetici zijn ook goed als je wil afvallen
    Deze producten zijn speciaal bestemd voor mensen met diabetes (suikerziekte). Ze bevatten geen suiker, maar wel vet.
  5. Alle vervangzoetstoffen zijn caloriearm
    Net als bij suiker zijn er zoetstoffen die energie leveren en zoetstoffen die geen energie leveren. Sorbitol, fructose en xylitol leveren wel energie, cyclamaten, sacharine en aspartaam niet. Wie wil vermageren, kan dus best voor die laatste kiezen.
  6. Rood vlees is ongezond
    Niet waar! Rood vlees bevat veel ijzer en zorgt o.a. voor het transport van zuurstof naar de weefsels (zoals onze spieren).
  7. Zoet fruit bevat meer calorieën
    De zure of zoete smaak van fruit heeft geen invloed op het energiegehalte. Peren lijken bv. zoeter dan appels, maar ze bevatten beiden 10% suiker. Aardbeien, bosbessen, rode bessen en frambozen bevatten nog minder dan 10% suiker. Druiven en bananen bevatten de grootste hoeveelheid suiker.
  8. Brood en aardappelen zijn dikmakers
    Het is niet de hoeveelheid brood in je dagmenu die bepaalt of je slank of dik wordt. Het hangt ook af van de hoeveelheid vetstof die je op je brood smeert en het beleg dat je gebruikt. Ook aardappelen zijn op zich geen energierijke voedingsmiddelen. Het is de vette saus waarvan je dikker  wordt.
  9. Van melk word je dik
    Melk en zuivelproducten zijn voedzame voedingsmiddelen die een belangrijke bijdrage leveren aan een goede voeding. Voedzaam wordt vaak verward met vetrijk. Dat is allerminst het geval voor halfvolle en magere melk. Die laatste bevat slechts 0,3 g vet per 100ml.
  10. Het is beter om geen vet te eten
    Overdaad schaadt, maar vetten zijn een onderdeel van een uitgebalanceerde voeding. Sommige vitaminen, zoals A, D, E en K kan je alleen uit vet halen.

Bron: Flair

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen