Meest recente artikelen

6x gezond met vis van bij ons

Libelle Lekker & Lekker van bij ons

  • Deel dit artikel:
6x gezond met vis van bij ons Artikel

Het gezegde 'zo gezond als een vis' bestaat niet voor niets: magere én vette vis hebben absoluut hun plaats in een gezond voedingspatroon. Wij verzamelden alvast wat gezonde recepten voor jou.

Zowel magere als vette vis passen prima binnen een gezonde levensstijl. De meeste vissoorten zijn mager en leveren veel voedingsstoffen voor weinig calorieën. Naarmate vis meer vetten bevat, zitten er meer omega-3-visvetzuren in. Vette vis ter afwisseling biedt daardoor een extra portie essentiële omega-3-vetzuren wat bijdraagt tot gezonde hart- en bloedvaten, een normale hersenwerking en een goed gezichtsvermogen.

Vette, halfvette en magere visjes

Kies bijvoorbeeld voor:

  • Vette vis ( > 10 g vet per 100 g): haring, makreel, sardienen, sprot
  • Halfvette vis (2-10 g vet per 100 g): inktvis, tongschar, forel, ansjovis, tarbot, mosselen, heilbot
  • Magere vis (max. 2 g vet per 100 g): grijze garnalen, griet, rog, pladijs, schol, zeetong, zeeduivel, schelvis, wijting, leng, zeewolf, langoustines, krab, sint-jakobsschelpen

Vis van bij ons bevat traditioneel wat minder omega-3-vetzuren, maar is een even gezonde keuze want hij brengt ook essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, vitamine B12, vitamine D, selenium en jodium aan.

Een gezond (vis)gerecht in 4 stappen

  1. Kies zo veel mogelijk voor lokale seizoensproducten van bij ons. Een overzicht van Belgische seizoensgroenten vind je hier.
  2. Vul je bord…
    – voor 1/4 met eiwitten zoals vis, vlees, gevogelte, eieren, kaas, vleesvervangers of peulvruchten
    – voor 1/2 met heerlijke seizoensgroenten
    – voor 1/4 met koolhydraten en vezels zoals aardappelen, oude graansoorten (bijvoorbeeld quinoa, bulgur, spelt) of volkoren varianten van graanproducten (bijvoorbeeld volkoren pasta, volkoren rijst).
  3. Kies een gezonde bron van vetten zoals olijfolie. Tip: Bak je vis in de helft boter en de helft olijfolie. Het is gezonder en bovendien de lekkerste manier om vis krokant en goudbruin te bakken.
  4. Vervang room in sauzen geregeld door ricotta of plantaardige, lichtere alternatieven zoals soja-, haver- of kokosroom. Of probeer een van deze heerlijke voedzame sausjes van Sandra Bekkari.

Meer tips nodig over gezonde voeding? Lees ze hier

Garnalen, griet en inktvis, in de herfst op hun best

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen