Meest recente artikelen

Wat is de Nutri-Score en hoe gebruik je ze?

Zo zit dat...

Wat is de Nutri-Score en hoe gebruik je ze? Artikel

Je vindt ze tegenwoordig op elke verpakking, de vijf kleurtjes en letters van A tot E. Maar wat is de Nutri-Score nu juist? En hoe gebruik je ze zoals het hoort?

De Nutri-Score werd bij ons ingevoerd in 2018. Het is een systeem dat mensen moet helpen om gezondere keuzes te maken bij het winkelen. De kleuren en letters geven op een visuele manier de voedingswaarde van een product weer. Zo zie je meteen welk product gezonder is binnen eenzelfde voedingsgroep.

Samenstelling Nutri-Score

Hoe wordt de Nutri-Score bepaald? Dat gebeurt door het tegenover elkaar afwegen van de positieve en negatieve eigenschappen. Positieve punten zijn eiwitten, vezels, groente en fruit, noten. Negatieve punten – die je beter zo beperkt mogelijk houdt – zijn het aantal calorieën, suikergehalte, verzadigd vet of zout. Een donkergroene Nutri-Score (A) is het gezondst, producten met een rood balkje (E), mijd je beter zoveel mogelijk.

Producten binnen één categorie

De score dient om voeding binnen één categorie te vergelijken, bijvoorbeeld verschillende soorten koeken, ontbijtgranen of diepvriesmaaltijden. Heeft het ene snoepje een betere Nutri-Score dan het andere? Het blijft snoep, je houdt dus best nog steeds de voedingsdriehoek in het achterhoofd. Maar binnen die categorie is het wel de meest verantwoorde keuze. Maar je mag dus geen appelmoes met perentaart vergelijken: een koekje met Nutri-Score B is niet noodzakelijk gezonder dan een geutje olijfolie met E-score.

Nutri-Score E: niet noodzakelijk ongezond

Je hoeft dus niet enkel producten met Nutri-Score A en B te kopen om gezond te eten. Dat is meteen ook de kritiek op het systeem van landen met een mediterraan dieet, zoals Italië. Plantaardige oliën, pasta of kazen als Parmezaan komen vaak in het rood terecht omdat ze hoog scoren op vetten, zout of calorieën. Maar als je ze met mate gebruikt, zoals in die keukens de gewoonte is, zijn ze helemaal niet zo ongezond.

Conclusie: hou nog steeds de voedingsdriehoek in het achterhoofd en zorg voor een gezonde verhouding tussen voedselgroepen. Binnen die groepen is de Nutri-Score een goede richtlijn om de meest verantwoorde keuze te maken.

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Gerelateerde artikelen