Meest recente artikelen

Brainfood voor studenten

Want net nú is het belangrijk om gezond en evenwichtig te eten

  • Deel dit artikel:
Brainfood voor studenten Artikel

Examentijd... Net nu is het belangrijk om gezond en evenwichtig te eten. Met onze tips lukt dat zeker. En trouwens, wist je dat sommige voedingsmiddelen je IQ bevorderen?

Nu de studenten volop in hun examenperiode zitten, besteden ze meestal minder aandacht aan hun voeding. Net nu het extra belangrijk is om voldoende én evenwichtig te eten! Zowel te veel als te weinig eten kan een impact hebben op je concentratievermogen.

Enkele tips

  • Sla nooit het ontbijt over! Studeren of examen afleggen met een lege maag, het is nooit een goed idee. Maar overdrijf ook niet. Een kom ontbijtgranen met een glas melk kan voldoende zijn.
  • Zorg voor een evenwichtige voeding. Eet voldoende fruit en groenten, ook al heb je daar nu niet veel zin in.
  • Zet die goede voornemens even opzij en stop met je dieet. Die weegschaal leidt nu enkel de aandacht af van wat nu écht belangrijk is: je leerstof.
  • Even pauze tijdens het blokken? Combineer dit met een lichte en lekkere snack om je energie op peil te houden.
  • Let op met cafeïne in producten zoals cola en koffie. Een nachtje studeren lijkt misschien een goed idee, maar een goede nachtrust kan je nu echt wel gebruiken.
  • Graanproducten, groenten en fruit geven je nu de nodige energie.
  • Drink voldoende water! Een tekort aan vocht kan je concentratie beperken.
  • Vermijd vet eten zoals fastfood en snelle frituursnacks.

Ouders van studenten die zich geroepen voelen: verwen je student dus met een evenwichtig ontbijt, gezonde snacks en lekkere, lichte maaltijden!

Brainfood, oftewel goed voor het IQ

Deze voeding zou een gunstige invloed hebben op de hersenfuncties:

  • Bessen doen wonderen voor onze hersenen en ons geheugen. Vooral bosbessen, die de kracht van de hersensignalen zouden versterken.
  • Eieren houden je emotionele balans in evenwicht en stimuleren het geheugen.
  • Groene bladgroenten bevatten veel ijzer en zijn prima voor de concentratie.
  • Groene thee stimuleert het geheugen en verbetert het concentratievermogen.
  • Knoflook heeft een beschermend effect op de hersenen.
  • Noten en zaden helpen om helder na te denken en stress tegen te gaan.
  • Olijf- en walnotenolie stimuleren het geheugen en houden je humeur in balans.
  • Pure chocolade bevat al wat nodig is voor de concentratie, het kennisvermogen en het humeur.
  • Vette vis stimuleert de alertheid en zorgt voor een goed humeur.

Leuke recepten

> Zalm met salsa verde
>> Kipburger met maïs
>> Pastawok met lamsfilet
>> Vissoep met graantjes
>> Pasta met zalm en pesto
>> Varkensreepjes in de wok
>> Volkorenwraps met wokgroenten

Lees ook deze artikelen

Save

Save

Save

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen