Meest recente artikelen

Zo maak je een gezonde lunch in 1-2-3

Slanke snel-klaar-slaatjes

  • Deel dit artikel:
Zo maak je een gezonde lunch in 1-2-3 Artikel

Genoeg van die bruine boterham met kaas tijdens de lunch? Maar geen tijd of inspiratie voor gezonde alternatieven? Of je nu op dieet bent of niet, een zelfgemaakt slaatje smaakt altijd!

Een gezonde, snelle lunch vraagt geen uren voorbereiding, met deze weetjes kom je al heel ver! Geen veel te vroeg kookwerk meer voor jou, want je maakt ‘m gewoon de avond voordien.

Wat is een gezonde salade?

  • Kies voor een bron van eiwitten, zoals gegrilde (niet gebakken) kip.
  • Wat gezonde vetten betreft, is een klein handje noten of één vierde van een avocado in de salade al voldoende.
  • Spek, kaas of croutons zijn ingrediënten die behoorlijk calorierijk zijn. Deze laat je dus best achterwege!
  • Laat ook gedroogde vruchten links liggen. Ze bevatten veel suiker en geven geen verzadigd gevoel.
  • Zorg voor koolhydraten als mais, fruit en quinoa.

Groenten baas

De basis van een slaatje is uiteraard: véél groenten. En onthou: het hoeft niet altijd sla te zijn! Denk maar aan een Griekse salade op basis van tomaat, rode ui en komkommer.

Verse dressing

Een must voor geslaagde salades is een lekkere, slanke dressing. Bewaar ‘m apart tot lunchtijd of maak je salade in een bokaal! Kies liever geen sausjes uit een potje, deze bevatten veel suiker als bewaarmiddel.

Finishing touch

Werk af met lekkernijen naar keuze, maar hou het gezond. Verwerk bijvoorbeeld je restjes vis of vlees van de avond voordien. Kies je voor kaas? Roquefort, geitenkazen of Emmental zijn caloriearme kaassoorten. Wat lekkere crunch in de lunch krijg je door noten toe te voegen. Laat het smaken!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen