Meest recente artikelen

Binnenkijken in de keuken van Sandra Bekkari

Dit vindt ze belangrijk in haar keuken

  • Deel dit artikel:
Binnenkijken in de keuken van Sandra Bekkari Artikel

Sandra geniet na haar lange en onregelmatige werkdagen samen met haar gezin en vrienden van de rust van haar keuken in de West-Vlaamse bossen. Wij mochten meegluren in de potten!

Wie is Sandra (48)?

  • Verloofd met Peter (55), mama van Anna (17) en plusmama van Josefien (23) en Andreas (26).
  • Culinaire duizendpoot die niet houdt van te veel geboden en verboden.
  • Auteur van de succesvolle ‘Nooit meer diëten’- kookboeken en bezieler van de Sana-methode.
  • Is niet weg te slaan uit haar nieuwe zonnige keuken, het hart van haar huis. De plek waar ze kookt, eet en… werkt.

Sandra Bekkari: welkom in haar keuken

Op vrijdagavond kies ik meestal voor comfortfood: mijn versie van een pizza, een hartverwarmende ovenschotel met een knapperig korstje, een pruttelende stoofpot of een pittige tajine. Peter en de kinderen verzamelen dan in de keuken, het hart van ons huis. Meestal eten we zelfs aan het keukeneiland en niet aan tafel, heerlijk ongedwongen. Samen genieten en naar de verhalen van de week luisteren, ontzettend gezellig vind ik dat.

Tijd maken voor elkaar en samen zijn is hier heel belangrijk. Daar horen ook geen schermen, telefoons of andere afleiding bij. Dat zijn de heerlijkste momenten! Ik drink bijna nooit alcohol in de week, maar op vrijdagavond kan ik enorm genieten van een glaasje champagne om het weekend in te luiden.

Vaak staan we hier met drie te koken: mijn plusdochter Josefien, mijn dochter Anna en ik. Dan verdelen we de taken: de ene gaat om boodschappen, de andere dekt alvast de tafel… Samen koken, dat is meer dan alleen maar eten maken: samen babbelen en lachen, pure qualitytime!”

Pannenkoeken met vriendinnen

“Eigenlijk doe ik dat al mijn hele leven, koken met vriendinnen. Toen ik jong was, werkte mijn mama in Brussel, waardoor ik vaak alleen thuis was. Ik moest al heel snel mijn plan trekken in de keuken. Dan kwamen mijn vriendinnen na school bij mij thuis, waar we wafels, pannenkoeken en cakes bakten. Ik was toen nog niet zo met groenten bezig als nu. (lacht) Bakken deed ik heel graag, maar ook voor een gebakken zeetong met puree draaide ik als veertienjarige mijn hand niet om.

Ik ben opgegroeid met de traditionele keuken, altijd vers. We woonden aan zee, dus er stond vaak lekker veel vis op het menu. En natuurlijk ook met de hand gepelde noordzeegarnalen. Nog steeds mijn favoriet! Ik heb altijd graag gekookt, maar de passie voor gezond eten is er pas gekomen toen ik veel sportte. Ik runde een fitnesscentrum in Oostende en verdiepte me in gezondheid. Zeker de link tussen voeding en gezondheid fascineerde me.

Daarom heb ik verschillende opleidingen voedingsleer gevolgd, zoals voeding en gezondheid aan de Open Universiteit Nederland en orthomoleculaire voedingsleer. Ik wou de theorie in de praktijk omzetten, maar wél graag lekker blijven eten. Ik paste langzaamaan de klassieke dieetvoorschriften aan en begon te experimenteren. En zo heb ik mijn eigen kookstijl ontwikkeld. Geen moeilijk te volgen schema’s, maar in Sandra’s taal.” (lacht)

Van kapsalon naar kipsalon

“Mijn dochter Anna is met mijn manier van koken opgegroeid. Voor haar zijn deze gerechten dus evident. Bij mijn pluskinderen ligt dat toch anders: als ik kijk hoe Andreas en Josefien vroeger aten en hoe ze nu eten, dan zie ik een groot verschil. Andreas en Josefien leiden hun eigen leven nu, ze komen af en toe nog in het weekend naar hier. Josefien kookt mijn gerechten, omdat ze zelf gemerkt heeft dat ze lekker, eenvoudig en gezond zijn. En dat doet ze voor alle duidelijkheid uit vrije wil. (lacht)

De meisjes, Anna en Josefien, inspireren mij ook. Dankzij hen weet ik wat er leeft bij hun generatie en daar speel ik graag op in. Zo heb ik in mijn laatste kookboek, ‘Fast Food 3’, een eigen, gezondere versie van het gerecht ‘kapsalon’ gemaakt: ik doopte het ‘kipsalon’.”

Mijn eigen laboratorium

“Het heeft de afgelopen twee jaar op een laag pitje gestaan, maar we nodigen nu toch weer regelmatig vrienden uit en daar ben ik heel bij om. De taakverdeling? Peter is verantwoordelijk voor de wijn en af en toe doet hij boodschappen. Koken doet hij niet. Laten we zeggen dat hij niet echt een multitasker is. (lacht) Ieder zijn talent. De tafel dekken doen we wel samen, en nadien opruimen en glazen afwassen ook.

Hoe drukker mijn werkweek, hoe georganiseerder ik ben. Hoe rustiger het is, hoe impulsiever ik kook. Ik plan altijd een paar dagen vooruit en zorg dat ik minstens twee keer per week weet wat ik ga maken. Maar ik vind het ook zalig om, als ik meer tijd heb, rustig naar de winkel of de markt te gaan, te kijken wat er te koop is, nieuwe ingrediënten te ontdekken en op basis daarvan iets te maken. Het is tijdens dat rondsnuisteren dat de inspiratie voor nieuwe receptideeën komt.

Deze keuken is dan ook mijn laboratorium, waar ik graag werk en nieuwe combinaties bedenk. Boodschappen doen is eigenlijk al veel keuzes maken. Ga ik voor bio, lokaal, duurzaam of veggie? Ik koop heel veel groenten, fruit en vlees ‘van bij ons’, maar ik zal ook nog altijd een banaan of een kiwi eten als ik daar zin in heb. Variatie en balans blijven mijn stokpaardjes. Ik eet bijvoorbeeld nog altijd vlees, maar ik kies kwaliteit boven kwantiteit, met veel gezonde bijgerechten. Ik hou niet van dat strenge of extreme: ik koop nooit plofkippen en ik kies biologisch waar ik kan, maar als ik zin heb in broccoli en de biobroccoli is op, dan koop ik een gewone broccoli.”

Leve de variatie

“Voeding is iets waarmee je opgroeit. We hebben allemaal wel ingebakken gewoontes en veel mensen houden niet van verandering. Soms hoor ik: ‘Mag ik dan dat niet meer eten?’ Of: ‘Zullen ze mij dat ook afnemen?’ Ik denk dat iets verbieden niet de meest positieve manier is om verandering te brengen in iemands eetpatroon. Ik ben er zeker van dat dat beter lukt als je mensen het gevoel geeft dat er niets echt verboden is. Kiezen voor een gezond eetpatroon betekent niet dat je nooit meer een frietje mag eten. Doe het alleen bewust. Zo geniet je er meer van.

Misschien is de mediterrane keuken wel mijn favoriet: keer op keer tonen studies aan dat het oorspronkelijke mediterrane dieet – dus niet de pizza en pasta – het gezondst is. Veel groenten, olijfolie, kruiden en verse vis. Dat is een puurheid die mij erg ligt. Maar ik hou minstens zoveel van de traditionele Belgische klassiekers zoals witloofrolletjes, waar ik dan wel mijn eigen gezonde twist aan geef. Die komen hier regelmatig op tafel en dan hoor ik niemand klagen.

Er zijn maar weinig dingen die ik niet eet. Al heb ik iets te vaak naar ‘Bambi’ gekeken om hertenkalf te eten en heb ik ook foie gras van het menu geschrapt. Maar er is veel meer dat ik graag eet dan niet. We leven ook in een tijd met een enorm groot aanbod. Als ik me bedenk dat nog geen tien jaar geleden veel mensen de wenkbrauwen fronsten bij het woord quinoa en hoe courant dat nu is. Of kijk naar de vele kruiden die hier onder meer dankzij Yotam Ottolenghi bekend geworden zijn: ras el hanout, za’atar, sumak… Ik kan dat alleen maar toejuichen.

Vandaag heb ik een Thaise rode curry gemaakt: ook dat is een heerlijke, verrassend eenvoudige manier van koken. Variëren, dat is wat ik graag doe. Dat maakt koken ook zo boeiend. Ze zeggen weleens: verandering van spijs doet eten, maar het doet ook gezond eten, denk ik. Variatie houdt het leuk. En lekker! En als het héél druk is? Dan bestel ik mijn eigen kookbox via Foodbag. Daar hoef ik niet bij na te denken, want ik heb de gerechten zelf bedacht.” (lacht)

5x je tafelgenoten verrassen

  1. “Maak het huis, en dan vooral de tafel, sfeervol met een bloemetje, kaarsen, aangename muziek, mooie borden en servetten.”
  2. “Zorg dat de basis van je gerechten uit groenten bestaat. Als je dat doet, zit je altijd goed.”
  3. “Probeer bij je gasten te blijven. Het is niet gezellig om als gastvrouw de avond in de keuken door te brengen en niet te kunnen meegenieten.”
  4. Planning is belangrijk: stel zorgvuldig je menu samen, haal je boodschappen op tijd in huis en neem de tijd om zoveel mogelijk op voorhand te doen zodat je geen stress hebt de avond zelf.”
  5. “En bij onverwachte gasten? Zorg dat je altijd iets in huis hebt om een snelle, gezonde maaltijd in elkaar te flansen. Denk aan groenten, olijven, pijnboompitten, passata, zongedroogde tomaatjes, volkorenpasta…”

Meer zien en lezen?

Ontdek het volledige artikel over Sandra Bekkari en haar keuken in Libelle Lekker 05/2022.

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:
Alles over Sandra Bekkari

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen