Meest recente artikelen

Wat betekent intermittent fasting?

Dieettrend uitgelegd

  • Deel dit artikel:
Wat betekent intermittent fasting? Artikel

Vasten als manier om af te vallen wordt steeds populairder. En nee, dan bedoelen we niet dat je niks mag eten, maar hebben we het eerder over intermittent fasting of periodiek vasten. Wat dat precies is, leggen we graag aan je uit.

Bij intermittent fasting (IF) of periodiek vasten draait het niet zozeer om wát je eet, wel om wanneer je het doet. Je wisselt periodes van vasten af met periodes waarin je normaal mag eten. Tijdens het vasten mag je natuurlijk wel dranken zonder calorieën zoals water, koffie en thee drinken. Dit eetpatroon vloekt met de aanbevelingen van diëtisten. Zij beweren al jaren dat je metabolisme een vuurtje is dat je moet blijven aanwakkeren door de hele dag door te eten. Vasten geeft je systeem de nodige rust en bevordert de spieropbouw. Het versterkt ook je immuunsysteem en leidt tot gewichtsverlies. Bovendien leert je lichaam het onderscheid maken tussen een echt hongergevoel en een verlangen.

Hoe lang moet je dan vasten?

Er bestaan verschillende varianten, maar de populairste drie zijn 16/8, 5:2 en 24 uur vasten.

– Het 16/8-schema is redelijk makkelijk in te passen in je routine. Je eet dagelijks 16 uur aan een stuk niet en volgt de overige 8 uur een zo normaal mogelijk eetpatroon. Als je dus bijvoorbeeld ’s avonds om 20 uur voor het laatst iets gegeten hebt, mag je de dag erna pas om 12 uur ’s middags stoppen met vasten.

– Bij het 5:2-schema eet je vijf dagen van de week zo normaal en gezond mogelijk en volg je twee dagen strenge restricties qua calorie-inname. De richtlijn is dan 600 calorieën per dag voor mannen en 500 calorieën per dag voor vrouwen. De twee dagen waarop je vast, mogen elkaar niet opvolgen.

– Doe je mee aan het 24 uur vasten, dan las je één à twee dagen per week in waarop je niets eet. De andere dagen volg je een normaal voedingspatroon, volgens jouw behoefte.

Voordelen?

  • Omdat je maar een beperkt aantal uren per dag hebt om te eten, eet je op dag- of weekbasis in principe ook minder. Daardoor verlies je gewicht.
  • Omdat de maaltijden sneller op elkaar volgen, zou het hongergevoel tijdens de uren waarop je mag eten ook kleiner moeten zijn.
  • IF zorgt voor een verhoogde aanmaak van groeihormoon, een daling van het insulineniveau en een verhoogde afgifte van het verbrandingshormoon noradrenaline, waardoor je makkelijker vet verbrandt.
  • IF zou beschermen tegen diabetes type 2, de concentratie van cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceride in het bloed verlagen, net als de hoeveelheid circulerende glucose, insuline en homocysteïne, wat zou leiden tot een verminderd risico op hart- en vaatziekten.

Nadelen?

  • Honger is wellicht de belangrijkste bijwerking van IF, vooral in de eerste weken. Je kunt je ook slap voelen of het gevoel hebben dat je hersenen niet zo goed functioneren als normaal. Meestal is dit tijdelijk: het duurt even voor je lichaam zich heeft aangepast aan het nieuwe eetpatroon.
  • Of je na de periode van vasten op gewicht blijft, is niet helemaal duidelijk.
  • De belangrijkste reden waarom IF werkt, is omdat je minder calorieën binnenkrijgt. Als je in de periodes waarin je mag eten, veel meer eet dan normaal, of die periodes enkel vult met pizza en pasta, bestaat de kans dat je niet afvalt en zelfs bijkomt. Hoe gezonder je eet, hoe beter het werkt. Verwacht je dat je jezelf zal volproppen zodra het mag, dan is IF wellicht niets voor jou.
  • Patiënten met diabetes type 2 moeten extra voorzichtig zijn tijdens het vasten, omdat in combinatie met hun medicijnen de kans bestaat dat hun bloedsuikerspiegel te laag komt te staan. Bespreek het dus altijd met je arts.

Inspiratie nodig?

Intermittent fasting is intussen een heuse hype. Heel wat bekende en minder bekende Vlamingen zweren bij IF als gezonde levensstijl.

  • Ex-basketter Pieter Loridon is intussen 17 kg afgevallen dankzij IF.
  • Acteur Louis Talpe vertelde dat periodiek vasten in combinatie met gezond eten en duursporten hem veel energie en een goede slaap bezorgt.
  • Ook zanger Bart Kaëll is ermee gestart, al vertelde hij dat hij nog geen resultaat ziet op de weegschaal: “Ofwel doe ik iets verkeerd, ofwel ben ik zonder het te beseffen min of meer op gewicht en marcheert het daarom niet…
  • Dr. Servaas Bingé is huisarts en schreef er een interessant boek over: ‘16:8’ (Borgerhoff & Lamberigts).

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen