Meest recente artikelen

Zo maak je de lunchbox van je kind gezond(er)

Gezonde lunch

  • Deel dit artikel:
Zo maak je de lunchbox van je kind gezond(er) Artikel

Het is belangrijk dat kinderen gezond en gevarieerd eten. Daarom is het belangrijk dat je ze een gezonde lunchbox meegeeft naar school. Zo stel je hem samen.

7 tips voor een gezonde brooddoos

1 Geef zo vaak mogelijk volkorenbrood mee. Hebben je kinderen liever witbrood? Dan kun je ‘dubbele’ boterhammen maken: één kant wit, één kant volkoren. Kinderen vinden die twee kleuren leuk, en zo krijgen ze tóch al de voedingsstoffen binnen.

2 Af en toe hesp, salami of worst tussen de boterham kan geen kwaad, maar overdrijf hier niet mee. Zoals ook de Hoge Gezondheidsraad aangeeft, beperk je bewerkt vlees best tot maximum 50 gram per dag.

3 Kaas tussen de boterham is wél goed. Natuurlijk moet je niet overdrijven, en geen kaas eten als ontbijt, middag- én avondmaal. Maar enkel als lunch is het zeker in orde. Kaas behoort tot de melkproducten, en die zijn goed voor kinderen.

4 Denk niet alleen aan de voedingswaarde van een lunchbox, maar ook aan de voedselveiligheid. Een brooddoos zit vaak uren in de boekentas. Dan kies je dus beter geen beleg dat kan bederven door de warmte.

5 Af en toe choco tussen de boterham is echt geen probleem. Kinderen moeten nog groeien, ze mogen dus gerust wat vet en suiker eten.

6 Bekijk het eetpatroon van je kind over de hele dag. Eet hij of zij om vier uur een koek? Kies dan als lunch iets minder zoet. Eet hij of zij na school enkel fruit? Dan kun je wel iets lekker zoet tussen de boterham leggen.

7 Laat je kinderen geen frisdrank drinken. Ook fruitsap is niet ideaal. Door fruit te persen, verlies je heel wat goede voedingsstoffen zoals vitamines en vezels. Bovendien heb je voor een glaasje sap veel fruit nodig, terwijl twee tot drie stukken per dag eigenlijk al volstaan. Water of een ongesuikerde melkdrank zijn de beste keuzes.

>> Wist jij al dat de lunchpauze op school vaak een stressvolle onderneming is voor kinderen? Dat blijkt uit de grote Libelle lunchbox-enquête. Lees er hier alles over.

3x originele boterhammen

Hoeveel boterhammen je meegeeft, hangt af van de leeftijd van je kinderen, maar wij raden standaard aan om 2 à 3 sneetjes volkorenbrood mee te geven met mager beleg zoals kippenwit, gerookt vlees of magere kaas. Vermijd beleg met veel suiker zoals choco, of rood vlees. Vul de brooddoos verder aan met iets hartigs zoals een hardgekookt eitje en enkele in staafjes gesneden groenten (paprika, komkommer, snoeptomaatjes).

Eens géén boterhammen

Verras je kinderen 2 keer per week met een originele lunchbox. Denk aan wraps, pastasalade of een thermos soep. Jaloerse blikken verzekerd. Maak dit de avond voordien en bewaar goed afgesloten in de koelkast, want een goede voorbereiding is onmisbaar in de eerste drukke septemberweken.

Ontdek hier enkele leuke ideetjes.

Zo belangrijk: fruit!

Stop elke dag minstens 1 stuk fruit in de boekentas. En dit hoeft niet altijd een banaan te zijn; een doosje rozijnen of noten zijn lekkere en gezonde alternatieven. Is je kind een moeilijke fruiteter, probeer het fruit dan op een originele manier te verpakken. Rupsjes gemaakt van druiven en aardbeien of springrolls met seizoensfruit zijn klaar in no time!

Lees ook…

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen