Meest recente artikelen

Sorbet of ijs: wat is de gezondste keuze?

IJsjestijd!

  • Deel dit artikel:
Sorbet of ijs: wat is de gezondste keuze? Artikel

IJsjes zijn het perfecte tussendoortje op een warme zomerdag, maar wat voor ijsje kies je best? Is sorbet nu echt gezonder dan roomijs?

Roomijs

Roomijs wordt gemaakt van melk, room, suiker en water. Afhankelijk van de smaak worden er nog ingrediënten zoals chocolade, vanille of vruchtenextracten aan toegevoegd. Twee bolletjes ijs zijn goed voor zo’n 200 kcal. Roomijs bevat minstens 8% vet en tot 30% suiker. Twee bolletjes light-roomijs bevatten zo’n 136 kcal. ‘Light’ betekent vooral dat het ijs een lager vetgehalte heeft, zo’n 4 à 5%.

 

 

  • Snel klaar
  • Iets duurder
  • Makkelijk

Vanille-ijs met matcha


  • Ik heb alle tijd
  • Iets duurder
  • Erg makkelijk

Avocado-ijs

Waterijs

Waterijs bestaat vooral uit water en suiker. De kleur en smaak worden bepaald door vruchtensappen, siropen en smaak- en kleurstoffen. Een klein waterijsje (55 g) bevat slechts 40 kcal, maar wel veel suiker.

Sorbet

Sorbet bevat ongeveer dezelfde ingrediënten als een waterijsje, maar kan ook vruchtenextracten, wijn en gedestilleerde dranken bevatten. Om een sorbet een fruitsorbet te mogen noemen moet er minstens 25% eetbare delen fruit in de sorbet zitten. Voor citrusvruchten is dit 15%. Twee bolletjes sorbet bevatten 110 kcal.

 

  • Mag even duren
  • Goedkoop
  • Makkelijk

Aardbeiensorbet

  • Ik heb alle tijd
  • Goedkoop
  • Erg makkelijk

Citroensorbet

De beste keuze

Maar voor welk ijsje kies je nu best? Als we puur naar calorieën kijken, lijken waterijsjes en sorbet meteen de betere keuze, maar twee bolletjes sorbet bevatten nog steeds zo’n 30 gram suiker. Dat zijn vijf klontjes! Af en toe een ijsje of sorbet eten kan geen kwaad, maar je overdrijft best niet met de hoeveelheid. Let ook op voor toppings die veel extra calorieën en suikers met zich meebrengen, zoals slagroom, chocoladesaus of nootjes.

Roomijs bevat dan wel weer calcium en vitamine B2, B12, A en D. De hoeveelheid calcium in twee bolletjes ijs is echter minder dan in een glas melk of een potje yoghurt. Waterijs en sorbet bevatten doorgaans geen calcium, maar roomijs bevat dan weer meer vet.

Lees ook…

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen