Meest recente artikelen

Goed begonnen is half gewonnen

  • Deel dit artikel:
Goed begonnen is half gewonnen Artikel

We maken er ons allemaal wel eens schuldig aan op drukke ochtenden: het ontbijt overslaan. Op vakantiedagen heb je echter geen excuus meer om niet eens voluit te gaan met een uitgebreid ontbijtbuffet voor het hele gezin!

Sappig ontbijt

Een gezonde manier om de dag te beginnen is met een vers geperst fruitsapje. Bovendien is er niets zo bevorderend voor het humeur als lekker fris appelsien- of aardbeiensap op een zonnige ochtend. Als je een gewone citruspers hebt kan je dus aan de slag met sinaasappelen, pompelmoezen, citroenen en zelfs tomaten.

Heb je een sapcentrifuge? Ga dan in de weer met verschillende groenten en fruit voor gemengde sapjes bomvol vitaminen. Ook groentensapjes met komkommer of wortelen zijn namelijk een aanrader!

Fruitje uit het vuistje

Zet ook eens enkele schaaltjes met vers fruit op tafel. Snijd bijvoorbeeld een kiwi, een ananas en een banaan in stukjes en doe ze in een schaaltje. Braambessen of frambozen zijn ook altijd een voltreffer, en deze hoef je zelfs niet te snijden. De tafel ziet er zo een stuk vrolijker uit, en de kinderen eten bovendien veel sneller een stukje fruit als het hen kant en klaar aangeboden wordt.

Op deze manier ontbijt je fris en fruitig met wat yoghurt, muesli of ontbijtgranen. Probeer ook eens enkele gekke combinaties en laat je verrassen door hoe goed ze samen gaan. Ooit bijvoorbeeld al een boterham met jonge kaas en banaan geprobeerd? Of choco met aardbeien? Overheerlijk!

Ga voor groen(t) 

Groenten op de boterham vies? Helemaal niet! Probeer bijvoorbeeld eens een lekkere zelfgemaakte groentenspread. Zo’n spread is een smeuïge pasta die je kan maken van allerlei groenten zoals aubergine, wortelen, paprika’s of broccoli. Zo’n spread is lekker en gezond, en blijft bovendien ongeveer 5 dagen goed in de koelkast.

Erg lekker is deze auberginespread: neem twee volrijpe aubergines en prik er rondom rond in met een vork. Leg ze dan in de oven bij 200°C en laat ze 1 uur garen. Draai ze af en toe eens om op de ovenplaat. Wanneer het vruchtvlees goed zacht is haal je de aubergines uit de oven en laat je ze afkoelen. Daarna snij je ze doormidden en lepel je het vruchtvlees eruit. Doe het dan samen met 1 el citroensap, peper, zout, 3 el olijfolie en een geperst knoflookteentje in de mixer. Even mixen tot het een smeuïge pasta is en ziezo, je auberginespread kan de koelkast in om de volgende dag op de boterham gesmeerd te worden!

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen