Meest recente artikelen

Bakken met minder suiker, kan dat eigenlijk wel?

Voedingsdeskundige Lynn heeft het antwoord

  • Deel dit artikel:
Bakken met minder suiker, kan dat eigenlijk wel? Artikel

Bakken met minder suiker: is dat eigenlijk wel mogelijk? We vroegen het aan voedingsdeskundige Lynn De Merlier en kregen dit antwoord:

Voedingsdeskundige Lynn De Merlier: “Heel vaak krijg ik de vraag of bakken met minder suiker eigenlijk wel mogelijk is, en of er gezonde alternatieven bestaan.

Het eerste wat je moet weten, is dat suiker suiker blijft, hoe natuurlijk de bron ook is. Anders gezegd: ook natuurlijke suikers consumeer je maar beter met mate. Natuurlijk is een dessert van tijd tot tijd niet uit den boze, en dan hoort zoet er natuurlijk ook bij. Dit is mijn top drie van gezondere zoetmakers, om te bakken met minder suiker:

1. (Gedroogd) fruit

Dadels bevatten naast suikers ook veel vezels, vitaminen en mineralen: top als zoetmaker, dus. Daarnaast zijn ook rozijnen, gedroogde abrikozen of vijgen ook een prima idee. En vergeet bananen niet!

> Hier vind je alvast een heerlijk recept voor een bananenbrood met dadels.

2. Honing

Kies hierbij wel voor de biologische, koudgeslingerde variant; die bevat tal van vitaminen. Heel wat soorten honing die je in de supermarkt kunt kopen, zijn aangelengd met suikerwater, en da’s natuurlijk niet de bedoeling.

> Naar al onze recepten met honing

3. Ahornsiroop

Ahornsiroop, ook wel esdoornsiroop genoemd, is het sap van de Canadese esdoorn. Kijk ook hier goed naar wat op de verpakking staat: je zoekt 100% ahornsiroop, geen suikersiroop die een ahornsmaakje heeft.

> Naar al onze recepten met ahornsiroop

 

Kortom: als je voor alternatieve zoetmakers gaat, kies dan altijd voor kwaliteit, bekijk de verpakking supergoed en gebruik ze ook met mate.”

Wie is Lynn De Merlier?

Lynn is osteopaat en voedingsdeskundige. Haar doel? Mensen helpen om zich vitaal en fit te voelen. Ze gelooft niet in traditionele diëten die alleen maar gefocust zijn op gewichtsverlies, en ontwikkelde een eigen gezondheidsmodel met als pijlers osteopathie, gezonde voeding en mentale rust. Lynn heeft naast haar praktijk ook een blog, organiseert online workshops rond gezonde voeding en schreef er ook een boek over: ‘Goesting in gezondheid: gezond eten voor rustige darmen en een energiek leven’.

Volg ons op FacebookInstagramPinterestYouTube en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees ook …

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen