Meest recente artikelen

Wat mogen we nu nog wel eten?

Nieuw voedingsadvies

  • Deel dit artikel:
Wat mogen we nu nog wel eten? Artikel

Met de ene voedingshype na de andere en tal van discussies over voedingsadvies weten we soms niet meer wat we nu wél en niet mogen eten. De Hoge Gezondheidssraad komt na 7 jaar met nieuwe aanbevelingen.

‘Weet wat je eet’ moet zowat een van de meest actuele onderwerpen van het moment zijn. Er wordt ijverig gediscussieerd over het al dan niet nadelige effect van voedingshypes en gegoocheld met allerlei wetenschappelijke termen. De Hoge Gezondheidsraad vond het dus hoog tijd om nieuw voedingsadvies te lanceren, samengesteld door echte wetenschappers die geen emotionele of financiële band hebben met hun eten.

Er zijn geen extreme aanpassingen al wordt er wel veel aandacht besteed aan de verschilende soorten vet, suikers en koolhydraten. Er wordt nu bijvoorbeeld ook geopteerd voor 6 in plaats van 3 activiteitencategorieën. Elke categorie krijgt zijn eigen advies.

 

Voedingsadvies

Koolhydraten

De Hoge Gezondheidsraad gaat resoluut in tegen het low-carb dieet en blijft het belang van goede koolhydraten en noodzakelijke vezels onderstrepen. Zo’n 50 à 55% van de dagelijkse energieiname zou moeten bestaan uit koolhydraten. Daarbij kiezen we wel beter voor volle graanproducten (zoals volkoren brood en deegwaren), aardappelen, peulvruchten, groenten en fruit.

Suikers

Suikers kunnen maar er wordt wel gewezen op de nadelen van toegevoegde suikers die onder andere in heel wat fruitsappen zitten. Deze zijn echt uit den boze. We kiezen best voor trage natuurlijke suikers die onze Glycemische Index (die bepaalt hoezeer een voedingsmiddel een effect heeft op onze bloedsuikerspiegel) in balans houdt.

Vet

Ook de discussie rond de verschillende vetten wordt besproken. De Hoge Gezondheidsraad benadrukt dat vetten belangrijk zijn en dat 30 tot 35 % van onze dagelijke energieinname uit vetten dient te komen. We dienen transvetzuren (aanwezig in industrieel bereid voedsel) ten sterkste te vermijden. Ook verzadigde vetzuren als boter en vlees houden we best binnen de perken. Onverzadigde vetzuren als olijfolie en omega 3 uit vette vis zijn wel goed.

 

Bron: EFSA

  • Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de lekkerste nieuwsbrief!

Krijg als eerste alle tips en recepten om je vingers bij af te likken. Kies in de volgende stap welke nieuwsbrieven je wil ontvangen.

Gerelateerde artikelen